fredag 21 oktober 2016

Gruppuppgift 3


Här har gruppen gemensamt resonerat över nedanstående frågeställningar, över vad vi arbetat med i de praktiska delarna i den här kursen Digitala verktyg i förskolan.

1. Reflektera över hur styrd en lärprocess ska vara. Till exempel om barnen ska måla en bil, ska de färglägga en färdig bil eller måla på frihand. Vilka hinder och möjligheter ser ni med detta? Väv in en diskussion om instrumentell vs meningsorienterad tekniksyn.

2. Reflektera om animerad film kan användas i förskolan. Hur skiljer sig barnets berättande beroende på uppgiftens utformning?

3. Vad ger ljud, bild och animeringar för mervärde till lärandet?

4. Hur sker berättandet med ljud? Hur kan ni hitta tecken på lärande med ljud?

5. Reflektera om digitala verktyg kan, i så fall hur, ge mervärde i en uteaktivitet i förhållande till läroplanen?

6. Reflektera om vilka krav du ska ställa på administrativa system. Resonera över fördelar och nackdelar kring administrativa system.

De här frågorna har gruppen resonerat kring och hittat stöd för i bland annat litteraturen Design för lärande i förskolan av Elm Fristorp och Lindstrand (2012) och Mediepedagogik på barnens villkor av Lundgren Öhman (2014).





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar