fredag 12 augusti 2016

Pokémon GO

Kursens första diskussionsfråga handlade om Pokémon GO. Vilket inte var helt oväntat då det här spelet väckt många debatter.

Jag har i sommar följt den nya trenden Pokémon GO, både på fritiden med mina barn och på min arbetsplats med barn och kollegor där. Det kallar jag att hänga med där barnen är!! För mig är det viktigt att vara närvarande i det barnen är intresserade av för att kunna bilda mig en uppfattning om vad det verkligen är som fångar deras uppmärksamhet och intresse, något som skiljer sig från barn till barn.

Det här spelet har skapat och skapar fortfarande debatter och funderingar i vad som är lämpligt eller ej. Kan vi ha det i verksamheten i förskola/skola? Jag personligen tänker att det är vad vi gör det till och vad syftet är. För så länge vi har ett syfte och en genomtänkt tanke bakom utifrån våra styrdokument samt noga gör kontinuerliga utvärderingar i arbetslaget hur det går att använda tillsammans med barnen, så finns det en uppsjö av möjligheter här att väcka barns intresse inom många områden i olika ämneskunskaper.

En kollega till mig utvecklade Pokémon GO till vår verksamhet.


Laminerade bilder på pokémonfigurer gömdes och barnen gick på pokémonjakt.
När barnen hittat alla bilderna fick de tillgång till Ipad.


 I Ipaden fick barnen se bilderna förvandlas till hologram med rörliga figurer.

Det här skapar möjligheter att ta del av barns tankar och funderingar samt väcka deras intresse för saker de kanske aldrig skulle reflektera över annars. Följer vi vuxna barns intresse och lyssnar på vad de har att säga så har vi nyckeln till framgång att kunna föra deras individuella kunskapsnivåer framåt. 

Barnens arena är den digitala världen och här har de mycket att lära MIG!!

9 kommentarer:

  1. hej hur får in pokemons att resa sig?? så häftigt=)

    SvaraRadera
  2. Hej Ida!
    Kul att du gillar konceptet. Jag återkommer till dig när jag pratat med min kollega som är experten på det här :)

    SvaraRadera
  3. vill också veta! låter mkt spännande

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Jag uppskattar att ni gillar konceptet. Tyvärr fick jag inget lätt svar av min kollega och tillika itpedagog. Det var så invecklat att jag helt enkelt inte väljer att ens försöka gå in i det och försöka förstå.

    Ni ska iallafall ha tack för visat intresse Ida och Dessan.

    Hälsningar
    Jonna

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. okej=) vet du om det var en app?

    SvaraRadera
  8. Ida, jag hade önskat att det fanns en färdig app att dela med mig av.

    Hälsningar Jonna

    SvaraRadera