onsdag 17 augusti 2016

Reflektioner om Photobooth


Jag har använt mig av färdiga bilder som jag satt samman i till exempel verktyget PicCollage och dylikt, vilket jag för övrigt tycker väldigt mycket om att hålla på med. Jag har däremot inte provat just det här digitala verktyget, Photobooth.
Jag har överhuvudtaget inte arbetat med de här olika digitala verktygen i min yrkesroll på grund av det inte har funnits tillräcklig med digitala verktyg, som väl fungerande datorer och tillräckligt med läsplattor. Det är något jag ser att det sker en positiv förändring inom och det glädjer mig. För det här är barnens arena och som pedagoger måste vi idag hänga med i utvecklingen, vi inte kan inte blunda för det här längre inom förskolan. Det handlar även om min okunskap som pedagog, att jag inte känner att det här är ett område som jag är trygg med och som jag behärskar. Något som jag förväntar mig bli en förändring hos mig i och med den här kursen.
Risker jag ser med att använda den formen av digitala verktyg är, att förvränga bilder på sig själv kan vara väldigt roligt samtidigt som jag känner att det kan vara stötande för någon annan. Enligt mig så det är väldigt viktigt att undersöka och prova och diskutera de här olika verktygen i arbetslaget samt vara medveten om vilka risker det finns med att använda den här formen av verktyg i förskolan. Det finns även risker med vem som äger bilderna i de olika forumen man befinner sig i och använder sig av, det bör kollas upp noga innan användning. En annan risk som jag ser det är att det finns individer som roar sig att hacka andras konton och dylikt i den här digitala världen och det tycker jag med att man bör ha med i åtanken vid användning av de här verktygen. Upprättas en form av riskbedömning i arbetslaget/på förskolan och man får in vårdnadshavarnas godkännande så har man medvetandegjort en del av riskerna enligt mig.
Att använda Photobooth i förskolan skulle nog absolut bli uppskattat. Barn tycker oftast att det är roligt att ta bilder på sig själva. Bilderna kan de sedan utveckla ihop med, mönster, färger, former och olika tema. Det här kan utveckla deras kreativa, matematiska sida, samlärande och mycket mera. Verktyg som Photobooth med flera ger ökade möjligheter till nya upptäckter inom bland annat den konstnärliga sidan. Det är något jag tänker man vill ge barnen istället för att plocka bort.
Det här verktyget underhöll mig en bra stund!!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar